Eiwit wordt vaak geassocieerd met krachtsport, maar ook voor duursporters is het een belangrijke voedingsstof. Ook bij duursporters raken spieren beschadigd en vermoeid tijdens (vaak lange) trainingssessies, wedstrijden, toertochten, marathons of andere duursporten. Eiwit uit voeding is nodig om de eiwitstructuren in de spieren te herstellen of te vervangen. Verder zijn er aanwijzingen dat het nemen van koolhydraten samen met eiwit niet alleen de voorraad koolhydraten in je spieren aanvult, maar ook helpt bij het maken van nieuw eiwit in je spieren.

Je hebt ongeveer 20 gram eiwitten nodig per 2-3 uur voor een goed onderhoud van je spiermassa en andere lichamelijke functies. Praktisch gezegd zou je dus iedere 2-3 uur eiwitten moeten nemen of elke maaltijd zou eiwitten moeten bevatten. Omdat een inname van een hoge dosis eiwit tijdens het sporten vaak lastig te verteren is, adviseren wij om 1 uur voor aanvang een Recovery drink te nemen. Een recovery product heeft de ideale samenstelling eiwitten en koolhydraten en levert dus voldoende brand- en bouwstoffen voor lange en zware trainingen of wedstrijden (> 150 minuten). Bekend is dat Recovery producten ideaal zijn om snel te herstellen na een zware training of wedstrijd, maar ze zijn ook zeer geschikt om vooraf te nemen. Op die manier stel je tijdens het sporten de afbraak van weefsel uit en ondersteun je het herstel. Zo kun je extra vermogen opbouwen!


marianne vos website

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Ongeldige invoer