1. Wat is sportvoeding?

Sportvoeding is functionele voeding (samengesteld op basis van wetenschappelijk onderzoek) ter bevordering van (sport)prestaties.
Sportvoeding is zeer efficiënte voeding voor snelle opname in het lichaam. Het is rijk aan koolhydraten of eiwitten en is vetarm.

2. Waarom sportvoeding gebruiken?

De juiste voeding in combinatie met sport is van groot belang voor een optimale verbranding (= energie) en opbouw en instant houden van spierweefsel.

3. Wanneer gebruik je sportvoeding?

Wij adviseren om sportvoeding te gebruiken als je langer dan 90 minuten of vaker dan 3 keer per week langer dan 1uur actief sport. Het is belangrijk om vooraf voldoende energie en vocht tot je te nemen. Tijdens het sporten moet je tijdig voldoende koolhydraten, vocht en mineralen aanvullen. Een tekort kan nadelige invloed hebben op je prestaties. Na een lange of zware inspanning ondersteunen eiwitten i.c.m. koolhydraten een snel en goed herstel.

4. Welke koolhydraten zijn het beste?

Koolhydraten, en met name suiker, staan in een negatief daglicht. Toch kan je lichaam niet functioneren zonder suiker. Suiker is essentieel voor je verbranding en je hersenen. Voor sporters zijn koolhydraten dé belangrijkste energiebron. Wetenschappelijk wordt de combinatie maltodextrine:fructose in de verhouding 2:1 als meest optimaal gezien.

5. Wanneer moet ik wat drinken?

Goed drinken is echt belangrijk, omdat
- Vocht houdt je lichaam op temperatuur en voert warmte af
- Vocht is belangrijk voor een optimale verbranding en concentratie
- Voldoende drinken ondersteunt transpireren en dat is belangrijk voor de bloeddruk en doorbloeding
- Voldoende vocht, koolhydraten en mineralen zijn een ijzersterke basis voor optimale energie en fitte spieren.

Een goede sportdrank is belangrijk voor de aanvoer van koolhydraten en mineralen. Drink 750 ml per uur. Drink iedere 10 minuten een grote slok. Geen kleine slokjes, omdat je spijsvertering dan niet goed op gang komt.
Wij adviseren een hypotone sportdrank ipv een isotone sportdrank, omdat een hypotone drank minder suiker bevat en meer mineralen. Het wordt makkelijker en sneller opgenomen in het lichaam en is vriendelijker voor de maag.

6. Hoeveel sportvoeding moet ik gebruiken?

De basis is een goede sportdrank. Deze kun je aanvullen met extra voeding in de vorm van energy bars of energy gels! De stelregel is dat je moet proberen om ongeveer 60-90 gram koolhydraten per 60 minuten te nemen.

Vooraf:

500ml Maxim sportdrink + 1 Maxim energy bar

Tijdens:

750 ml Maxim sportdrank + 1 Maxim Energy bar per uur. Bij <15 graden 500 ml sportdrank per uur + carboloader.
Behalve koolhydraten heb je ook extra eiwitten nodig. Een energybar is daarom de ideale aanvulling in combinatie met sportdrink.

Finale:

1-3 Maxim Instant Energy gels/geldrink
Je kunt in het laatste uur volstaan met minder voeding en drank en overstappen op Energygels of Long Lasting Energy drink. Deze zijn makkelijk in te nemen en leveren directe energie daar waar het echt nodig is.

Na:

250 ml Recovery drink
Neem binnen 30 minuten een hersteldrank. Eiwitten en koolhydraten zijn belangrijk voor herstel van spierweefsel en glycogeen in je spieren. Goed herstellen betekent ook goed hydrateren. Drink ruim 1 liter “vocht” na het sporten.

marianne vos website

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Ongeldige invoer