Tijd – Product
-/- 00:45 1 Energy bar
-/- 00:30 500ml Sports Drink

Start
00:00 – finish: 120ml Sports Drink (per 15 minuten)
00:45 1 portie Energy gel of Energy geldrink
01.15 1 portie Energy gel of Energy geldrink
01.45 1 portie Energy gel of Energy geldrink
02.15 1 portie Energy gel of Energy geldrink
02:45 1 portie Energy gel of Energy geldrink

Finish
+ 00.10 250 ml Recovery drink
+ 00.15 - 01.00 750ml Sports Drink of Total Hydration Tablets


Voorbereiding
Begin de Venloop met een voorsprong. Neem tijdens duurtrainingen ook af en toe een sportdrink en of energie geldrink. Zo raakt je lichaam en maag gewend aan het gebruik van sportvoeding. Eet niet te veel voordat je gaat trainen. Neem een energiereep voor je training. Een energiereep levert efficiënte voedingsstoffen en is vetarm. Het is lekker en het loopt lekker!

Neem na iedere training de tijd voor een gezonde maaltijd. Veel groete met mager vlees of vis en een kleine portie aardappelen, rijst of pasta. Sluit je maaltijd af met een kommetje yoghurt of kwark voor extra eiwitten, zodat je de volgende dag weer snel fit bent.

 

Wedstrijddag

Ontbijt
Eet 2-3 uur voor aanvang een goed ontbijt, rijk aan koolhydraten en voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) en laag in vet en zout.
Neem als ontbijt wit brood met jam, banaan en/of mager vleesbeleg (kalkoen, kip, rosbief - niet vet en niet zout). Drink fruitsap en/of thee, eventueel met honing en eet 1 stuk fruit (bij voorkeur banaan of trosje druiven, bessen). Eventueel kommetje magere yoghurt met jam.

Vóór de wedstrijd of training
In aanloop naar de wedstrijd of lange training is het van groot belang om voldoende brandstof (=koolhydraten) in je lichaam te hebben. De koolhydraatvoorraad in je spieren is beperkt. Dus eet op tijd en voldoende. Eet 45-30 minuten voor de wedstrijd een Maxim Energy bar. Daarnaast is het belangrijk om je vochthuishouding (vocht + mineralen) op orde te hebben. Drink 500 ml ruim 30 minuten voor de start.
 
 
Tijdens de wedstrijd of training
 
Maxim Sports Drink
Bij hoge temperaturen adviseren wij om minimaal 1 bidon (750ml) Maxim Sports Drink per uur te drinken. Naast de hypotone sportdrank kun je je energiebehoefte aanvullen met een Energy bar of energy gel. Zeker in de eerste helft van een training of wedstrijd is het belangrijk om voldoende energievoorraad aan te leggen voor het 2e deel.

Voor diegene die moeite heeft met vast voedsel zijn er een paar goede alternatieven:
1 . Long Lasting Energy Drink is een ideaal alternatief voor een energybar. Het is een kant en klare drank en bevat een optimale combinatie van koolhydraten voor langdurige energie. Het is vloeibare voeding en zeer geschikt voor een lichaam dat moeite heeft met het verwerken van vast voedsel (repen, brood, banaan). Maxim Long Lasting Energy drink levert dezelfde energie als 3 bananen. Een Long Lasting Energy Drink geeft je voldoende energie voor 60 – 90 minuten.
2. Maxim Energy Geldrink en/of Energy Gels. Een Gel geeft je lichaam een directe energiestoot. Energy gels hebben een unieke koolhydraatverhouding voor een optimale energieopname; snelle suikers voor directe energie en lange koolhydraten voor langdurige energie. We raden je aan om 2-3 porties gel of geldrink per uur te nemen. Een Maxim gel bevat weinig glucose waardoor er geen sterke insulinepiek is en je bloedsuikerwaarde stabiel blijft. Wij adviseren om direct na een energy gel altijd een slok water te nemen om een snelle opname te bevorderen.

Na de wedstrijd/training snel herstellen!

Recovery Drink
Na een zware training of wedstrijddag is de energievoorraad in je spieren behoorlijk verminderd. Om je voorraad aan te vullen is het belangrijk om koolhydraten te gebruiken na het sporten. Wanneer je koolhydraten combineert met eiwit wordt de opname in je spieren versneld. Dit zorgt voor een snel herstel zodat je lichaam klaar is voor de volgende training/wedstrijd.

Hydratatie
Na de wedstrijd en training moet je zorgen dat je snel en goed herstelt, zodat je op tijd weer fit bent voor een volgende prestatie. Hydratatie is belangrijk voor het op peil brengen en houden van je vocht- en mineraal gehalte. Voor hydratie gebruik je een dorstlesser. Door Maxim Sports Drink lichter te doseren (1 of 2 schepjes per bidon van 750 ml) heb je een ideale dorstlesser of neem Maxim Total Hydration Tablets.
Drink minimaal 750 ml na het sporten.

Dus… om je conditie te optimaliseren is het belangrijk om goed en snel te herstellen. Zo kun je de volgende training of wedstrijd weer met een voorsprong beginnen en kun je je conditie verder uitbouwen. Neem je herstelvoeding direct (binnen 30 minuten) na de inspanning, dan haal je het meeste rendement uit je voeding.

marianne vos website

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Ongeldige invoer